Ordonanță de urgență privind SARS-COV-2
In Monitorul Oficial 231/21.03.2020 a fost publicata:
- Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextual situatiei epidemologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-COV-2;
– acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor;
– indemnizatia pentru zile libere se achita de catre angajatori, in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat;
– idemnizatia pentru zile libere este supusa impozitarii si platii contributiilor de asigurari sociale in conditiile legii;
– angajatorii solicita numai decontarea sumelor reprezentand indemnizatia net, incasat efectiv de parinte;
– impozitele si contributiile sociale aferente indemnizatiei pentru zile libere se suporta de catre angajatori;
Art. XI.- Pe prioada starii de urgenta instituita prin Decretul Presedintelui Romaniei nr.195/2020, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din intiativa angajatorului potrivit art.52 alin.(1) lit. c) din Legea nr.53/2003- Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii, de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat si se se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2020.
(2) De prevederile alin.(1) beneficiaza salariatii angajatilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:
- a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, si detin certificatul de situatii de urgenta;
- b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariatilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individual de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Pentru angajatorii mentionati la alin.(2) lit.b)., plata indemnizatiei prevazute la alin.(1) se va realiza in baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa reiasa faptul ca angajatorul inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei pe propria raspundere, cu un procent de minim 25% fata de media incasarilor pe perioada ianuarie-fenruarie 2020, si care nu are capacitatea financiara pentru a plati toti salariatii;
(4) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii;
(5) Calculul, retinerea si plata impozitului pe venit si a contributiilor sociale se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj;
(6) Declararea impozitului pe venit si a contributiilor sociale se realizeaza de catre angajator prin depunerea declartiilor conform art.147 alin.(1) din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
(7) Termenul de declarare si plata a obligatiilor fiscale prevazute la alin. (5) este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj;
(8) Pentru indemnizatia prevazuta la alin. (1) nu se datoreaza CAM;
Art. XII.- (1) In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei, angajatorii depun, prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal, intocmita conform modelelor prevazute in anexele (1) si (2), insotita de lista persoanelor carew urmeaza sa beneficeze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului ( conform model anexa (3)).
(2) Plata sumelor se face in baza cererii semnate si datate de reprezentantul legal, depusa prin posta electronica;
Art. XIII.- (1) Documentele mentionate la art. XII alin. (1) si (2) se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara;
(2) Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor solicitate se face in cel mult 30 de zile calendaristice de la depunerea documentelor.
Art. XIV.- (2) Modelul declaratiei pe proprie raspundere prevazut la art. XI alin.(3) se stabileste prin ordin comun al ministerului muncii si protectiei sociale;
Art. XV.- (1) Alti profesionisti, reglementati prin Legea nr.287/2009, care nu au calitatea de angajatori si intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autroritatile publice competente, beneficiaza din bugetul general consolidat de o indemnizatie egala cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit pentru anul 2020.